onsdag 9 maj 2012

Nettlehill


Ha, ingen vet var det ligger! Bara jag.  Det är ingen ort i England om det nu är nå´n som tror. Det är bara en plats här i närheten som jag just nu hittat på. Det är helt enkelt en kulle full med nässlor som på vintern brukar vara ungarna pulkabacke. Idag infann sig således den stora nässeldagen.

Plockning av brännässlor är en traditon som jag upprätthållit i decenier och den sker alltid de första veckorna i maj. Förra året  bloggade jag  om denna speciella dag  här och därifrån finns länkar till tidigare års inlägg  om någon är intresserad av  den vidare hanteringen av nässlorna.

Innan jag hittade ”Nettlehill” plockade jag ofta på ställen med glesa bestånd. Lite här och några där. I skog och villabebyggelse  finns inte många nässelställen. Kring lador eller gamla jordkällare och där människor bott för länge sedan, där finns dom och får ofta växa ostörda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar