söndag 26 augusti 2012

Bokmärken I - introduktion


Förr i tiden samlade barn på bokmärken. Även killar. Ni vet, dom där färggranna, glansiga utskurna bilderna. Man bytte med varandra. Man la märkena i häften och hade ett komplicerat bytessystem som jag har glömt bort. Däremot har jag inte glömt vissa motiv. Ett av dom allra vanligaste som jag sett i flera länder är Rafaels änglar.
 
Dom två änglarna finns ursprungligen på en 1500-tals målning  ”Den sixtinska  madonnan” och syns längst ner på målningen.
 
 Varför just dessa änglar blivit så vanliga bokmärken kan jag inte förklara. Inte heller varför dom kallas för bokmärken över huvud taget. Vill man markera en boksida, kan man lägga in ett band som ibland finns på boken eller göra ”hundöron”. Eller som jag gjort under flera år, ta något som just råkat vara till hands.  När jag nu börjat  läsa igen – se gårdagens inlägg – hittar jag alla möjliga bokmärken i böckerna jag läst tidigare. I en SF-bok jag läser nu , hittade jag ett gammalt bensinkvitto från 1967
  
. Vilken nostalgitripp! Esso (Standard Oil) som inte finns kvar längre i Sverige. Ett kvitto som  databehandlades med hjälp av hålkort. Bara det är redan en liten raritet. Här har jag tydligen tankat full tank – för min gamla Saab rymde nog inte mer. På en icke ordinarie bensinstation vid Brommaplan, halvvägs in mot sta´n resp. Drottningholm. Och så var det dåvarande bensinpris! Under kronan per liter. Vilket tidsdokument.Vem som helst kan bli nostalgisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar