lördag 25 augusti 2012

Läslusten


Så fort jag hade fått förmågan att kombinera bokstäver till ord och därefter kunna läsa dom, hade jag fått läslusten. Jag läste böckerna som fanns hemma, lånade böcker och sprang på biblioteken. Slukade allt som kom i min väg. Allt från billiga kioskdeckare till dom stora filosoferna. Romaner, biografier eller facklitteratur, inget var mig främmande och allmänbildning kan komma till nytta när man minst anar det.
Sedan kom pocketboken. Nu hade man råd att konsumera litteratur i större omfattning och skaffa sig ett eget bibliotek. Början till detta bibliotek kunde jag starta när Kungsbokhandeln på Kungsgatan mitt i Stockholm hade rea på engelska pocketböcker. I stora trälådor fanns endast enstaka titlar varför jag fick gräva länge och med omsorg. Redan då hade jag fått smak för science-fiction och phantasy. Där fanns många böcker av denna sort och alla kostade en krona per styck. Jag kunde dock inte frakta fler än 50 böcker på mopeden och fick återvända dagen efter för att leta fram ytterligare lika många böcker.

Efter denna start blev det fler böcker och när hustrun senare gick med i olika bokcirklar fick vi skaffa fler hyllor. Inbundna böcker tar ju dessutom mer plats. Nu har vi böcker på 4 olika språk.
  
Att läsa är att unna sig en lyx. Bara sitta eller ligga och koppla av. Denna lyx kunde jag inte unna mig längre när jag bildat familj, skulle ägna mig åt ett krävande jobb och sköta hus och trädgård. Då var man för trött att läsa några sidor på kvällen och somnade i regel efter halva sidan. Så därför har jag inte slagit upp en enda bok på 30 år! Och överlevt. Det kulturella behovet har i stället fått komma via TV, video, tidningar och Internet. Tills för några månader se´n. När jag låg på sjukhus efter knäoperationen. Orkade då med några sidor i en pocketbok men fortsatte läsandet hemma när jag väl hade börjat läsa en spännande bok. Det har nu blivit en vana med några sidor varje kväll innan jag somnar. Inte längre någon  egentlig lyx,  men väl ett förträffligt sömnmedel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar