lördag 13 oktober 2012

Galghumor


Bara den senaste veckan har jag sett inslag på TV som visar vad folk kan samla på. Förutom från antikrundor i både England och Sverige, visades ett inslag om en kvinna som samlade på nyckelringar. Min egen samling av cigarettändare, som jag visat tidigare här, kunde dock inte mäta sig med alla nyckelringar som var uppsatta på flera väggar från golv till tak.
I programmet ”Landet runt” visades en samlare på klädgalgar. Denna samling blev så omfattande att den förtjänade ett eget museum i Olofström. Inte för att jag skulle starta en egen samling, men jag blev nyfiken på våra egna galgar och tog ut dom på vädring.








Många samlarobjekt  såsom mina egna cigarettändare, andras pennor eller nyckelringar, har ofta reklaminslag  vilket gör samlandet extra spännande och intressant. De blir till små tidsdokument. Så även vissa trägalgar. Jag hittade några från Helsingfors, Borås, Sundbyberg och andra orter. Även städer där vi aldrig varit.
 
En samlare med galghumor kan säkert visa upp galgens utveckling från välgjorda galgar av trä till enkla trådgalgar ( någon som minns dom?), målade, madrasserade galgar till dagens galgar i plast. I alla skepnader och färger. I skoaffären (se gårdagens inlägg) av alla ställen hittade jag dessa galgar
 
Galgar på hjul i en skoaffär måste väl vara äkta galghumor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar